|
![]() |
|||
|
||||
Daňové priznanie a Leviatan(dňa 28.3.2019 v sekcii články)
Na Slovensku sa už dlho diskutuje len o výškach jednotlivých daní a iných parciálnych zmenách, nie komplexne o reforme daní a verejných výdavkov. A politici reagujú. Po daňových spŕškach ostatných troch vlád pod taktovkou SMERu vyšli rok pred parlamentnými voľbami dve menšie koaličné strany s návrhmi na zníženie vybraných daní a odvodov. Vládam s ministrom financií Kažimírom nestačil veľký nárast daňových príjmov vďaka rýchlemu ekonomickému rastu. Zaviedli alebo zvýšili približne 20 daní a dvihli daňové zaťaženie. Bremeno daní ako administratívne vynútených platieb vzrástlo až na 63 %. Ekonomicky deštrukčný je najmä daňový hon na podnikateľov a obchodníkov, napríklad v podobe dočasných daňových licencií, zvýšenia dane z príjmov právnických osôb, zavedenia dane z dividend, z poistenia a rôznych odvodov, najnovšie z obchodných reťazcov. Pripomeňme, že dane neplatia podniky, či obchody, ale vždy de facto jednotlivci. Dane z podnikania zvyšujú náklady podnikateľov, finančnú záťaž však nakoniec nesú v podobe vyšších cien ich zákazníci. Zdaňovanie kapitálu a jeho výnosov podkopáva investície, inovácie, tlmí produktivitu, deformuje produkčnú štruktúru a obmedzuje tvorbu zdrojov, tým aj miezd zamestnancov. A slovenská daň z príjmov právnických osôb vo výške 21% najviac zdaňuje zisky v strednej a východnej Európe. Jej zníženie na 15 % ako ho navrhuje SNS by tak priaznivo pôsobilo na daňové zaťaženie a podnikateľské prostredie. Obdobne by tomu mohlo byť po znížení DPH na všetky potraviny na 10%. Klesli by náklady obchodníkov a ceny, ktorých nárast vyvolala práve Dankova „daň z jedla“. Chýbajú však výdavkové úspory, ktoré by zabránili rozpočtovému deficitu ako budúcej záťaži daňovníkov navýšenej o úroky, aj keď nižšia daň z príjmov môže ako po reforme v roku 2004 prinášať vyššie daňové príjmy. Systémovým riešením by bolo razantne znižovať daňové bremeno, vládne výdavky a regulácie s cieľom prenesenia finančnej zodpovednosti za život a konanie ľudí z vlád na nich. Zrušenie nedávno zavedených podnikateľských daní, dane z príjmu právnických osôb (aspoň zdaňovania zisku použitého na investície) a dotácií podnikateľom by k tomu prispelo. Východiskom odbúravania sociálnych odvodov a redukovania sociálnych transferov je presun odvodov zamestnávateľov na zamestnancov. Pribrzdiť fiškálneho Leviatana vyžaduje aj znížiť počet ľudí financovaných štátom a DPH a iné spotrebné dane, ktoré ho menej viditeľne a účinne živia. Základnou výzvou je zastaviť rast a vplyv Leviatana, ktorý rozhoduje o stále väčšom podiele nami zarobených peňazí. Prostriedkom sú podľa Jamesa Buchanana a Miltona Friedmana pravidlá, ktoré ústavne obmedzia právomoci vlády zdaňovať, regulovať a prerozdeľovať vytvorené zdroje. K dlhovej brzde by sa tak mohli pridať univerzálne ústavné výdavkové a daňové limity, napríklad podmienenie prijatia každého opatrenia zvyšujúceho daňové bremeno ústavnou väčšinou. Kľúčové je však, aby sa ľudia stotožnili s takýmito princípmi a aby vyvíjali tlak na politikov na nižšie vládne aktivity a dane. Autor je riaditeľ a ekonóm Konzervatívneho inštitútu M. R. Štefánika Komentár bol uverejnený v časopise .týždeň 25.3.2019 tu. |
Index Texty -
články
-
e-texty
Prednášky pre verejnosťAkadémia klasic. ekonómie Výučba na VŠ Štúdie a publikácie Rozhovory a diskusie Odporúčané -
linky
-
knihy
FotoKontakt Životopis Info English |
|||
Copyright © 2006–2025 Peter Gonda, all rights reserved. Powered by Metafox CMS of Platon Group. |